Mina tankar om Arla och annan mat

Arla_Sture_38 eko-mjölk

Någonstans i bakhuvudet låg det att om det inte fanns en ko på paketet så var Arlas produkt inte gjord på svensk mjölk. Men i butiken så tänkte jag inte på att osten ”Sture” inte hade någon ko. Jag var ändå säker på att den skulle vara gjord av svensk mjölk. Det är den inte. Den är producerad av dansk(?) mjölk i Norra Vium, Danmark.

Spelar det någon roll? Ja.

Jag väljer gärna mat som kommer från och är tillverkad i Sverige. Det är bra och det skapar jobb i Sverige. Vi behöver våra bönder.

Men väljer gärna lufttorkad skinka från Italien eller fetaost från Grekland.

Men det är just detta med att JAG vill välja. Jag gillar inte att känna mig lurad. När jag tror att osten är gjord i Sverige av svensk mjölk och den i själva verket är en dansk produkt, då känner jag mig lurad.

Varför vill medlemmarna i Arla (=bönderna) ha en ledning som svälter ut dem?? Gör något! Många av Arlas produkter saknar Arla-kon, dessa produkter har mjölk någon annanstans än från Sverige.

Jag kommer se mig om efter alternativ, det gör jag redan, och läsa bättre på förpackningarna. Gör det du också.

Kommentera

